MENJAGA BATAS TOLERANSI DARI DILAMPAUI
1. 1. Bencana banjir besar melanda Malaysia sewaktu
negara sedang sibuk dan kalut menghadapi
wabak Covid19, sewaktu politik sedang bergolak, sewaktu perpecahan orang Melayu
meruncing dan sewaktu krisis ekonomi yang teruk, telah meletakkan rakyat,
negara dan agama Islam dalam keadaan yang amat kritikal. Ibarat kata sudah
jatuh ditimpa tangga, ibarat telur
dihujung tanduk dan ibarat retak menanti belah.
2. 2. Norma baru beribadah, vaksin dan pelabagai SOP yang
dikuatkuasakan, sudah cukup memenat dan melelahkan agamawan dan pihak
berkuasa untuk berhujjah bagi menyakinkan, umat Islam awam dan sebahagian
asatizah yang berfikiran sempit agar mengikuti dan menerima pandangan JK fatwa
negeri-negeri dan nasihat Kementerian Kesihatan. Antara perkara yang ditolak
oleh sebahagian asatizah dan orang awam ialah fatwa keharusan dan keperluan
mengambil vaksin, arahan menjarakkan sof dan memakai pelitup muka sewaktu
solat. Belum pun reda kekeliruan dan
kehangatan perbincangan tersebut, berlaku pula bencana bah besar yang
mengorbankan banyak nyawa serta memusnahkan rumah kediaman dan harta benda.
Dalam kekalutan tersebut muncul individu tertentu mengeluarkan pandangan “Harus
orang-orang Islam bergotong royong
membersihkan gereja, kuil, tokong dan sebagainya yang telah dilanda banjir”
3. 3. Islam adalah agama yang mengamalkan toleransi. Dengan
Bahasa yang mudah toleransi boleh diertikan sebagai sikap seseorang yang
menghormati dan menghargai perbedaan yang terdapat di suatu lingkungan. Dalam
bahasa Arab toleransi disebut dengan istilah tasamuh. Pada asasny sikap tasamuh
merupakan salah satu bahagian dari sekian banyak sikap terpuji. Toleransi yang
dianjurkan Islam merujuk kepada firman Allah bermaksud:
“Allah tidak melarang kamu berbuat baik dan berlaku adil terhadap
orang yang tidak memerangi kamu dalam urusan agama, dan tidak mengusirmu dari
kampong halamanmu. Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berlaku adil.” Surah al-Mumtahanah ayat 8
4. 4. Perkara yang menyentuh kesucian agama Islam, akidah
Islamiah, rumah-rumah ibadah Islam dan kaum lain adalah perkara yang amat sensitif
dan boleh menimbulkan ketegangan kaum jika tidak ditangani dengan baik. Umumnya
penganut agama Islam, Hindu, Kristian, Budha dan lain-lain masing-masing memahami
sensitifnya isu berkaitan. Hormat menghormati antara satu sama lain dengan
tidak mencampuri urusan agama lain sudah termasuk dalam kata tolak ansur.
5. 5. Islam melarang umatnya mencaci maki atau memperlekeh orang orang
yang menyembah selain Allah kerana dibimbangi mereka akan bertindakbalas dengan
menghina Allah dan Agama Islam tanpa usul periksa. Larangan in temaktub di
dalam al-Quran surah al-An’am ayat 108. Ketinggian
toleransi Islam dengan agama lain secara bertulis dalam al-Quran dan Hadis dipertikaikan.
Ia tidak dapat dilihat dalam agama-agama lain. Sesetengah tokoh agama lain
secara terang terangan memusuhi Islam, menganjurkan penghapusan penganut Islam
dalam negara mereka, meskipun dalam masa yang sama mereka memperjuangkan hak
asasi manusia.
6. 6. Islam mengharuskan urusniaga antara orang Islam
dengan penganut agama lain mengenai keperluan duniawi. Bekerjasama dan
bergotong royong membersihkan sisa banjir adalah sifat yang terpuji. Harus
orang Islam membantu membersihkan rumah kediaman orang bukan Islam dan orang
Islam juga boleh menerima pertolongan penganut lain bagi membersihkan rumah
kediaman mereka. Begitu juga harus mereka membantu satu sama lain dengan
memberi bantuan keperluan harian seperti beras, tepung, roti dan lain-lain
selagi barangan tersebut halal dan bersumber dari yang halal.
7. 7. Setiap orang perlu mengekalkan dan memupuk sifat kemanusiaannya meskipun berlainan agama
dan warna kulit. Jika penyeksaan terhadap haiwan dikira berdosa dan berbuat
ehsan kepada binatang dikira kebaikan meskipun memberi minum anjing yang
kehausan, maka berbuat baik sesama manusia tentulah lebih ditekankan lagi oleh
Islam. Anjuran berbuat baik kepada orang bukan Islam dibatasi dengan syarat
selama mana mereka tidak memerangi atau mengusir orang Islam dari negeri
mereka.
8. 8. Ulama mazhab Syafi’e dan Maliki berpandangan haram
atau tidak harus bagi orang Islam bekerja mencari rezeki membina gereja, kuil
atau tokong penganut lain yang mensyirikkan Allah. Ia adalah persoalan akidah
dan pengharamannya lebih kuat dari larangan bekerja mencari rezeki di pusat
minum arak, judi atau institusi riba’. Allah melaknat peminum
arak, orang yang memerah dan meminta diperahkan, orang yang membawa dan yang meminta
dibawakan, penjual, pembeli dan yang memakan hasilnya. (Maksud hadis riwayat
Abu Daud dan Ibn Majah dari Ibni Umar. Disahkan oleh al- Albani)
“Dan bertolongbantulah kamu dalam perkara baik dan takwa, dan
janganlah kamu bertolongbantu dalam
perkara dosa dan permusuhan” Maksud surah al-Maidah ayat 2.
Gereja, kuil, tokong dan sebagainya adalah pusat perhimpunan
mensyirikkan Allah, sedangkan mesyirikkan Allah adalah kezaliman yang amat
besar.
9. 9. Ulama mazhab Hanafi mengharuskan mencari rezeki bertukang membina gereja
kerana matlamat dan niatnnya ialah mendapatkan upah tersebut. Adapun sengaja
membinanya secara sukarela tanpa upah atau paksaan adalah haram.
Amat wajar mengharuskan orang Islam bergotong royong membersihkan kuil
atau gereja bagi tujuan menempatkan mangsa bencana alam seperti banjir,
kebakaran atau gempa bumi sekiranya tiada tempat lain yang sesuai. Andainya
kedapatan tempat lain yang sesuai maka wajib memberikan keutamaan beralih ke tempat
lain. Alasannya ialah seorang Mukmin dilarang berada ditempat atau pusat maksiat
tanpa sebab yang manasabah seperti hendak menyampaikan dakwah.
10.Tidak ada
kewajaran bagi agamawan Islam Ahlus Sunnah Waljamaah untuk memfatwakan keharusan bergotong royong
membersihkan rumah ibadah penganut lain secara sukarela tanpa sebab mendesak. Individu-individu atau tokoh-tokoh tertentu
yang dengan berani mengharuskannya, atau menggalakkan perbuatan tersebut tidak
lain dari mereka yang mempelopori atau terpengaruh dengan pemikiran Liberalisme
atau Pluralisme yang telah difatwakan bercanggah dengan pandangan Ahli Sunnah
Waljamaah.
11.
Kesimpulannya: Islam adalah agama yang menganjurkan sikap toleransi. Namun
demikian toleransi itu ada batasannya. Toleransi dalam urusan kehidupan lebih
luas berbanding dengan berkaitan Akidah. Oleh itu batasan toleransi perlu
dijaga agar kesucian agama Islam dan kesejahteraan akidah umat Islam sentiasa
terpelihara.
Salam hormat
dari
Dato’ Hj. As’ad
bin Awang
No comments:
Post a Comment