Sunday 24 February 2019

Yang Berusaha,
DATO’ ZAMRI BIN MAN DPMP., PMP., AMP., PJB.



Datuk Bandar Ipoh,
Perak Darul Ridzuan.
Dato’

MEMORANDUM MEMOHON TINDAKAN DAN PENGUATKUASAAN MAJLIS BANDARAYA IPOH.

Dengan hormatnya kami AJK Persatuan Ulama’ Malaysia Cawangan Perak meminta agar MBI mengambil tindakan dan menguatkuasakan perkara-perkara berikut:

1. Mengadakan musalla atau tempat solat dan kemudahan mengambil wuduk di pasar-pasar malam dalam kawasan Bandaraya Ipoh. Dengan adanya kemudahan ini, mudahlah para peniaga dan pengunjung muslim pasar malam menunaikan solat Fardu, terutamanya solat Asar, dan Maghrib. Semoga dengan mewujudkan kemudahan ini tidak ada alasan lagi bagi peniaga dan pegunjung meninggalkan solat berkenaan. Mereka juga tidak perlu tergesa-gesa dalam berurusniaga.

2. Membenteras pusat-pusat judi, hiburan, rumah urut, pusat SPA dan sebagainya yang beroperasi secara haram. Pertumbuhan pusat sedemikian yang tidak dikawal selia dengan baik akan mengakibatkan kerosakan akhlak dan moral para belia orang Islam

3. Menguatkuasakan arahan penutupan pusat hiburan judi dan maksiat yang melebihi masa yang ditetapkan. Contohnya, pukul 12.00 malam terutamanya pada bulan Ramadhan.

4. Mengarahkan agar papan tanda nama jalan ditulis dalam tulisan jawi bagi memartabatkan tulisan jawi berkenaan di samping mempertahankannya daripada hilang ditelan zaman.

5. Mengambil tindakan terhadap pertumbuhan rumah ibadat kaum lain yang dibuat tanpa kebenaran di atas tanah rezab kerajaan. Jika tidak dikawal dari permulaan ia menjadi semakin besar dan tidak dapat dikawal lagi, di samping mengganggu lalu-lintas orang ramai.

6. Melupus atau memindahkan anjing-anjing liar yang semakin bertambah bilangannya. Anjing liar berkenaan sering menceroboh kawasan masjid dan surau secara berkumpulan pada waktu tertentu, berbahaya dan mencemarkan alam sekitar.

Tindakan dan kerjasama Majlis Bandaraya Ipoh meneliti dan mengambil tindakan terhadap 6 perkara di atas amat diharapkan dan didahului dengan ucapan terima kasih. Wassalam

Telah disampaikan melalui kunjungan hormat PUM Perak ke MBI pada 21 Feb. 2019 jam 12.30 tengahari.

No comments:

RANG UNDANG-UNDANG PENGGAL TETAP

  RANG UNDANG-UNDANG PENGGAL TETAP ANTARA KEBAIKAN DAN KEBURUKAN