ANTI VAKSIN, PENJARAKAN SOSIAL DAN HABBATUL SAUDA
1. Institut Metrik dan
Penilaian Kesihatan Amerika Syarikat (IHME) meramalkan kes harian Covid19 di
Malaysia akan mencecah 20,000 kes mulai 3 Mac akan datang. (Kita berlindung dengan Allah agar ramalan itu
tidak menjadi kenyataan). Data terkini menunjukkan kes positif Covid-19 di
Malaysia melebihi 269 ribu, 1,005 kematian. Di seluruh dunia lebih 110 juta kes
positif, 84.9 juta sembuh dan 2.43 juta orang telah mati.
2.
Suara-suara mempertikaikan SOP, vaksin, persiytiharan darurat,
cara solat di masjid dan sebagainya semakin jelas kedengaran. Muncul di media
sosial beberapa individu yang berlagak sebagai tokoh agama, doctor pakar dan
lain-lain yang menghasut orang ramai
agar mempertikaikan SOP, menolak penjarakan sosial di masjid dan surau,
menolak keperluan vaksin, mendakwa cukup dengan menggunakan Habbatus Sauda’ dan
madu sebagai rawatan covid-19 dan lain-lain lagi. Golongan tersebut bersuara
dan, dengan berani menimbulkan kekeliruan serta menambah kekalutan tanpa
sebarang tidakan terhadap mereka dari pihak berkuasa.
3. Barangkali individu-individu berkenaan berasa mereka mempunyai ilmu, kemahiran dan maklumat yang tepat dan mencukupi mengenai Covid-19 berbanding dengan maklumat yang ada pada KKM, mufti-mufti negeri, JK Fatwa Kebangsaan, majority ulama dunia serta WHO sendiri. Antara dakwaan individu berkenaan ialah Covid-19 sama sahaja dengan selsema biasa. Dakwaan kesan Covid-19 amat berbahaya, menurut mereka adalah bermotif politik dan didalangi golongan tertentu untuk menghancurkan Islam. Ada juga yang mendakwa Covid-19 memadai disekat dengan Habbatus Sauda’ dan madu sahaja. Masuk akalkah dakwaan golongan tersebut sedangkan angka kematian seluruh dunia sudah melebihi 2.36 juta.? Logikkah dakwaan mereka sedangkan negara paling sengsara dengan Covid19 ialah Amerika, India dan negara Eropah yang maju.
4 Umat Islam dilarang keras dari; bercakap mengenai sesuatu tanpa maklumat tepat, melemparkan tuduhan tidak berasas, mendakwa menyaksikan perkara yang tidak disaksikan, mendakwa mendengar perkara yang tidak didengar, mendakwa tahu perkara yang tidak diketahui, berburuk sangka dan sebagainya. Larangan ini terkandung dalam ayat berikut:
وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِۦ عِلْمٌ ۚ إِنَّ ٱلسَّمْعَ وَٱلْبَصَرَ
وَٱلْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَٰٓئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْـُٔولًا
“Dan
janganlah kamu berkata perkara yang kamu tidak ketahui, kerana sesungguhnya
pendengaran, penglihatan dan hati itu semuanya akan dipertanggungjawabkan.”
Surah Isra’ 36.
5.
Para penentang penjarakan
dan pemakaian pelitup muka sewaktu solat berjamaah seharusnya menyedari bahawa
hampir keseluruhan masjid dan surau di dunia menerima amalan tersebut sewaktu
Covid19 melanda. Ulama’ muktabar baik di Mesir, Mekah, Madinah, Syiria dan
lain-lain tidak menyuarakan bantahan mereka. Mereka tidak berniat untuk
mencanggahi Sunnah Nabi s.a.w. Penjarakan dan pemakaian pelitup muka ketika
darurat itu sendiri selaras dengan
Maqasid Syariah bagi memelihara agama dan nyawa secara serentak. Melaksanakan solat
berjamaah sedaya mungkin meskipun terpaksa menjarakkannya. Itu lebih baik dari
terus meninggalkannya. Pada asalnya merapatkan saf banyak fadzilatnya, tetapi
sewaktu Covid19 melanda merapatkan saf akan menimbulkan bahaya yang amat besar.
Kaedah fiqh Aulawiyyat menegaskan; apabila bertembung keburukan dan kebaikan
maka “Menghindarkan mudarat hendaklah diutamakan dari mendapatkan
manfaat”. Lagipun sejak asal lagi; hukum
solat jamaah berjarak itu tetap sah. Menjarakkan saf bukannya perkara yang
membatalkan solat dan bukan syarat sah solat berjamaah. Ia adalah fadhilat dan
sunnah. Hanya ustaz yang dangkal ilmu dan maklumat sahaja yang menentang. Amat dibimbangi fatwa atau pandangan salah
mereka menyebabkan nyawa terkorban sebagaimana kisah sahabat Nabi mewajibkan
mandi hadas kepada sahabat lain yang cedera parah dikepala sedangkan ia boleh
diganti dengan tayammum. Tambahan pula pandangan salah mereka boleh menimbulkan
perpecahan dan keraguan dalam kalangan umat Islam.
6.
Berkenaan dengan Habbatus
Sauda’ dan madu pula, penulis yakin dengan nilai perubatan pada dua unsur
berkenaan sebagaimana yang termaktub dalam hadis Sahih Bukhari dan Muslim.
Namun demikian, cara penggunaan yang tepat sehingga pasti menyembuhkan apabila
digunakan tidak dinyatakan oleh al-Quran atau Sunnah secara terperinci.
Terserahlah kepada pakar perubatan Islam membuat penyelidikan saintifik
mengenai cara menggunakannya seperti kuantiti tertentu, campuran bahan lain
yang tertentu, cara memprosesnya, waktu mengambilnya dan lain-lain, sesuai
dengan penyakit yang dihidapi. Imam Muslim meriwayatkan sabda Nabi s.a.w.:
لكل
داء دوأ فإذا أصيب دوأ الداء برأ باءذن
الله
Setiap penyakit ada ubatnya. Apabila kena ubat dengan penyakitnya,
sembuhlah ia dengan izin Allah.
Ulama terkemuka seperti Ibnu Hajar al-Asqalani berpandangan
Habbatus Sauda itu penawar kepada penyakit yang berpunca dari sejuk sahaja.
Jika perpunca dari panas Ia tidak menyembuhkan.
Selain itu berlaku perbincangan berkaitan sabda Nabi s.a.w. itu
berdasarkan wahyukah atau pengalaman Baginda?. Baginda pernah bersabda
bermaksud:
“Kamu lebih tahu mengenai urusan duniamu”
Hadis tersebut berkaitan dengan larangan mengahwinkan pokok kurma
yang telah ditarik balik oleh baginda. Oleh itu, ilmuan agama yang perlu
berhati-hati memberi komen berkaitan bidang lain seperti perubatan yang mereka sendiri
tidak cukup ilmu dan kepakaran mengenainya.Jika ada pun ilmu dan kepakaran
mereka ia amat terbatas dan tidak mencakupi semua perkara.
“Dan tidaklah diberikan ilmu kepada mereka melainkan sedikit”. Surah Isra’ ayat 85.
7.
Adapun penggunaan vaksin telah dibuktikan
secara saintifik keberkesanannya mengawal penyakit seperti; Hepatitis B,
Haemophilus influenza type b, Campak, Beguk, dan Rubela . Ulama’ muktabar
seluruh dunia amnya dan JK Fatwa Kebangsaan khususnya telah mengharuskan
penggunaan vaksin berkenaan. Contohnya Muzakarah JK Fatwa Kebangsaan kali ke 21
1988 mengharuskan penggunaan vaksin Rubela, kali ke 22 1988 mengharuskan vaksin
Hepatitis B, kali ke 24 1989 mengharuskan vaksin Campak, Tibi, Batuk Kokol,
Dipteria, Tetanus dan Polio.
8.
Adalah diyakini sekurang-kurangnya vaksin
Covid19 berkesan mengawal 95% penularan wabak tersebut. Jenis vaksin yang akan
digunakan di Malaysia bukan dari bahan yang haram seperti khinzir yang amat
jijik pada pandangan orang Islam. Oleh itu janganlah kita meragui hukum harus
menggunakannya. Andaikata ia dari bahan yang diharamkan sekalipun, hukum
mengambilnya ketika darurat dan tiada pilihan tetap diharuskan. Ibarat orang
yang keputusan makanan dan tidak boleh meneruskan kehidupan, diharuskan ia
memakan bangkai, hatta khinzir sekalipun jika tiada pilihan lain. Sila rujuk firman
Allah surah al-Baqarah 173. Ulama fikah Islami sepakat menerima kaedah;
الضرورة
تبيح الحظورات
Darurat mengharuskan perkara yang
dilarang.
Keharusan tersebut juga selaras dengan tuntutan Maqasid Syariah
bagi memelihara Nyawa. Setiap individu Muslim wajib menjaga nyawanya dari
bahaya. Pemerintah pula berkewajipan menjaga nyawa setiap rakyatnya dari bahaya
yang mengancam. Berdasarkan pendapat pakar perubatan, pengambilan vaksin adalah
satu cara utama mengawal penularan wabak covid19 yang berbahaya itu. Oleh itu
saranan pemerintah wajiblah dipatuhi.
9.
Golongan anti vaksin yang muncul dimedia sosial
umumnya bukanlah terdiri dari golongan pakar dibidang perubatan atau pengawalan
penyakit berjangkit berkenaan. Antranya dari kalangan agamawan, ahli perubatan
alternative yang mungkin mempunyai kepentingan tertentu, bidang-bidang lain
yang tiada kaitan langsung dengan frontliners yang berhempas pulas memerangi
wabak berkenaan. Golongan anti vaksin adalah golongan yang tidak
bertanggunjawab terhadap kematian hampir 1,000 orang di Malaysia dan 2.43 juta
di seluruh dunia. Selain itu ramai lagi yang sedang koma, memerlukan alat
bantuan pernafasan, alternator dan sebagainya. Mampukah golongan anti vaksin menyelesaikan
masalah 107 juta kes Covid19 diseluruh dunia. Sungguh tidak masuk akal dakwaan
mereka bahawa covid19 memadai diselesaikan seluruhnya dengan Habbatus Sauda,
madu, dan air kelapa sahaja sedangkan mereka sendiri tidak berbuat sesuatu yang
selain bersuara menentang.
10.
Larangan bercakap sesuatu tanpa maklumat,
kemahiran dan ilmu pengetahuan yang tepat seperti yang dinyatakan ayat 36 surah
Isra’ yang lalu amat relevan sepanjang zaman. Sewaktu wabak Covid19 melanda
dunia ini, ucapan, fatwa, pandangan, kritikan atau bantahan mereka boleh
mengancam jutaan nyawa ibarat mencurahkan minyak petrol pada api yang sedang
menyala. Alangkah besarnya dosa perbuatan tersebut sedangkan membunuh seorang
Mukmin pun ibarat membunuh seluruh seluruh manusia di dunia ini.
Rujuk Surah al-Maidah ayat 32.
Semoga kita orang awam tidak terpengaruh dengan dakyah golongan
tersebut. Marilah kita mematuhi dan memberikan kepercayaan kepada arahan pihak
berwibawa dan bertanggungjawab sepertik KKM, Mufti-mufti negeri, JK Fatwa
Kebangsaan dan Negeri membuat keputusan dasar berkenaan.
Penulisan ini semata-mata
pandangan umum penulis dan bukannya
fatwa.
Dato’ Hj. As’ad bin Awang
Tambun Ipoh
17 Feb. 2021
No comments:
Post a Comment