PEREBUTAN
KUASA
1. Ditakdirkan
Allah, perebutan kuasa untuk menjadi pemimpin telah dan akan berlaku sepanjang
zaman. Orang yang mendapat rahmat Allah, sahaja yang mampu memelihara dirinya dari terjerumus ke
lembah kemaruk atau gila kuasa. Perebutan
kuasa sering berakhir dengan perpecahan, perseteruan, peperangan, dendam
mendendam, cantas mencantas dan mungkin berakhir dengan kehancuran. Yang kalah
menjadi abu dan yang menang menjadi arang.
2. Perebutan kuasa yang pertama
berlaku dalam sejarah manusia ialah peristiwa Iblis laknatulLah alaihi,
mempertikaikan pelantikan Adam a.s. sebagai khalifah di muka bumi. Iblis berasa dia lebih baik, lebih berhak,
lebih berwibawa, lebih mulia dan layak menjadi khalifah dibandingkan dengan
Adam a.s. Iblis berani mempertikaikan kelayakan Adam a.s. walaupun ia dilantik
oleh Allah Taala sendiri. Ungkapan yang digunakan oleh Iblis ialah:
أَنَا
خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِين
“Aku lebih baik darinya (Adam) Aku Engkau cipta dari api sedangkan ia (Adam)
Engkau cipta dari tanah.” (al-A’raf 12)
Kegagalan Iblis merebut jawatan
khalifah dari Adam menyebabkan dendam dan permusuhannya kepada Adam a.s dan
manusia seluruhnya terus membara sehingga kehari Kiamat. Gila kuasa, pangkat dan kedudukan yang ada
pada diri Iblis mengakibatkan dirinya menjadi makhluk terkutuk. Sifat dengki,
dendam dan makar iblis kepada Adam itu dilanjutkan pula kepada anak cucu Adam
sehingga menyebabkan perebutan kuasa dalam kalangan manusia menjadi tidak berkesudahan sehingga ke hari
kiamat.
“Jikalau Tuhanmu menghendaki
tentulah Dia menjadikan manusia umat yang satu, tetapi mereka sentiasa
berselisih pendapat. Kecuali orang yang diberi rahmat oleh TuhanMu…”
(al-Qasas 118-119)
3. Kedudukan Rasulullah s.a.w.
sebagai penghulu segala anbia’ wal mursalin, dan manusia terbaik serta paling
ramai pengikut menimbulkan rasa dengki, irihati dikalangan musuh Islam. Mereka
ingin merebut kedudukan tersebut. Contohnya ialah pemimpin kafir Quraisy, kaum
Yahudi dan nabi-nabi palsu. Antara nabi-nabi palsu yang pernah muncul ialah:
Musailamah bin Habib dikenali sebagai Musailamah Al Kazzab, Abhalah bin
Ka’ab bin Ghauts Al Kazab atau dikenali sebagai Al-Aswadi Al-Ansi. Gerakan
nabi-nabi palsu tersebut berjaya dihapuskan oleh khalifah Abu Bakar al-Siddiq
r.a.
4. Kewafatan RasululLah s.a.w. telah
menimbulkan sedikit keributan mengenai pelantikan khalifah yang akan
menggantikan RasululLah s.a.w. Golongan
Ansar telah berkumpul di Saqifah untuk melantik Saad Bin Ubadah dari kalangan
mereka sebagai khalifah selepas Nabi s.a.w.
Mereka berpandangan jawatan khalifah adalah milik mereka dengan alasan
mereka adalah pembela Allah dan Islam.
Dengan pertolongan Allah Abu Bakar al-Siddiq berjaya mententeramkan
keadaan dan meyakinkan mereka bahawa khalifah hendaklah dipegang oleh Muhajirin
dari suku Quraisy. Beliau mencalonkan Umar al-Khattab, tetapi Umar menarik diri
dan mencalonkan Abu Bakar al Siddiq Sendiri. Cadangan Umar dipersetujui oleh
orang ramai ketika itu. Golongan Khawarij cuba menimbulkan keributan dengan
mencalonkan Ali bin Abu Talib sebagai Khalifah. Namun Ali sendiri menarik diri
dan memberi baiah kepada Abu Bakar al-Siddiq. Kesepakatan kaum Muslimin memberi
baiah taat setia kepada Abu Bakar al-Siddiq adalah petanda rahmat Allah. Iblis
gagal menghasut para sahabat Nabi s.a.w. dan gagal menimbulkan perbalahan dan
perseteruan.
5. Perebutan kuasa dan keretakan
kerajaan Islam mula meruncing selepas kewafatan Saidina Uthman bin Affan. Puak
utama yang timbul ialah puak Ali bin Abi Talib, puak Muawiah bin Abi Sufyan dan
puak Khawarij. Para ulama muktabar memberi perakuan kepada Khulafa al-Rasyidun
Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali r.a.
6. Perebutan kuasa dalam kalangan
pemimpin Islam, mengakibatkan Daulah Islamiah berpecah menjadi
kerajaan-kerajaan kecil. Muawiah bin Abu
Sufyan telah mengasaskan kerajaan Bani Umaiyah dan menukar system pemilihan khalifah
daripada syura kepada kerajaan berdasarkan keturunan pada tahun 661-750 M .
Seterusnya kerajaan Bani Abbasiah berjaya merampas dan menjatuhkan kerajaan
Bani Umaiyah 750-1258 M. Perebutan kuasa dan perpecahan terus berlaku sehingga
kini.
7. Antara faktor yang menyuburkan
sikap rakus, tamak atau kemaruk kuasa ialah peluang untuk menyalahgunakan kuasa
bagi mendapatkan harta kekayaan, kemewahan hidup, kediaman dan kenderaan mewah
percuma, gelaran, sanjungan dan boleh melakukan sesuatu sesuka hati. Jenayah
dan kesalahan tersebutlah yang membawa kepada penyesalan di akhirat kelak. Abu
Hurairah r.a. meriwayatkan sabda Nabi s.a.w.
إنكم
ستحرصون على الإمارة ، وستكون ندامة يوم القيامة ، فنعم المرضعة وبئس الفاطمة
“Sesungguhnya kamu rakus untuk
menjadi pemimpin. Pada hari kiamat kelak kamu akan menyesal. Mulanya amat baik
(kerana mendapat harta, kuasa dan gelaran) , tetapi kesudahannya amat buruk
(kerana terlibat dengan pembunuhan dan jenayah) “
(Riwayat al-Bukhari)
8. RasululLah s.a.w. enggan memberikan jawatan
kepada sahabat yang meminta jawatan. Baginda memberikan tugas atau portfolio
kepada orang yang berpotensi, kuat dan
amanah menjalankan tugas tersebut. Abu Dzar al-Ghifari pernah meminta agar
RasululLah s.a.w. melantiknya memegang satu jawatan. Permintaan Abu Dzar
ditolak oleh baginda s.a.w. dengan memberi alasan berikut:
يا
ابا ذر انك ضعيف ، وإنها أمانة، وإنها يوم القيامة خزي وندامة إلا من أخذها بحقها،
وأدى الذي عليه فيها.
رواه
مسلم
“Wahai Abu Dzar! Sesungguhnya
kamu lemah, sedangkan jawatan itu adalah amanah. Dan sesungguhnya pada hari
Qiamat kelak jawatan itu menjadi kehinaan dan penyesalan, kecuali orang yang
mengambilnya dan menunaikan dengan sebenarnya.
9. Hanya segelintir pemimpin kerajaan Islam yang
layak disenaraikan sebagai Imam atau pemimpin yang adil, warak dan zahid.
Kebanyakan mereka lebih mengutamakan kemewahan hidup, menyalahgunakan kuasa
untuk kepentingan peribadi dan keluarga, bersikap zalim, bahkan ada yang
sanggup bekerjasama dengan musuh Islam demi mengekalkan kuasanya.
10. Pemimpin-pemimpin Islam
masakini, terutamanya pemimpin politik hendaklah mengambil iktibar dan
pelajaran dari pemimpin-pemimpin terdahulu. Kemaruk kuasa, kedudukan, pangkat
dan kemewahan duniawi orang dahulu berakhir dengan keburukan. Ada yang dilaknat dan dikutuk oleh orang terkemudian.
Ada yang kehilangan kuasa atau dibunuh akibat pemberontakan. Ada yang dihukum
dan dipenjara oleh pemerintah berikutnya dan lain-lain lagi.
11.
Pemimpin Islam yang zalim dan menipu rakyat pasti akan mendapat balasan
Allah di akhirat kelak. Ma’qil bin Yasar
meriwayatkan sabda Nabi s.a.w.:
ما
من والٍ يلي رعيةً من المسلمين ، فيموتُ وهو غاشٌّ لهم ، إلا حرَّمَ اللهُ عليه
الجنةَ
“Setiap penguasa yang menguruskan
urusan kaum Muslimin, jika ia mati dalam keadaan menipu mereka, maka Allah
haramkan ia memasuki syurga.”
(Riwayat al-Bukhari)
Dalam semak ada duri
Ayam kuning buat sarang
Orang tamak selalu rugi
Bagai anjing dengan bayang
Burung undan burung nuri
Terkena jerat di Kuala Kedah
Tamak tuan memakan diri
Rugi mendapat sesal tak sudah
Kalau ingin mengail Kerisi
Bawalah sampat ke laut lepas
Hati-hati merebut kerusi
Wang habis kerusi melepas
Dato’ Hj. As’ad bin Awang
Tambun Ipoh.
14 Oktober 2022
No comments:
Post a Comment